Relicve ale portului gălăţean din secolul XIX |
Construcţia din piatră care constituie acum digul de apărare dinspre Dunăre a început cu puţin înainte de 1965 prin nivelarea şi taluzarea râpilor care constituia malul Dunării la Galaţi. Imediat în apropierea bisericii Precista către vest se întindeau mai multe râpe săpate de apele pluviale în loes. Cam prin dreptul "elicei" era Vadul Sacalelor" care urca spre centrul oraşului. Strada era folosita de sacagii, oameni care transportau în care cu boi butoaie cu apă de fluviu în cartierele oraşului.Casele se întindeau de la râpă spre strada Brăilei formând un labirint de străduţe întortocheate, cam până la strada Căzărmii (Curcan), unde era o alta râpă mai largă care se deschidea spre valea Ţiglinei. Expresia "de pe râpă" se referă la locuitorii din actualul cartier Mazepa. Porţiunea de mal între Căpitanie şi râpa Căzarmii era plină de schele unde acostau vase. Prin anii '60 când am făcut ochi erau mai mmulte barcazuri vechi de lemn şi un remorcher eşuat cam pe unde este acum restaurantul "Libertatea".
Structura de rezistenţă a cheiului cu şuruburi perfect păstrate. |
Bârne de stejar perfect conservate. |
Şuruburile cu piuliţă sunt făcute la maşină. |
Vechiul doc al orasului poate fi vazut de ceva vreme, dupa ce a disparut gardul de metal ce bloca trecerea de la fostele cladiri ale Agentiei Lloyd in aval. Desi binevoitorii locuitori ai zonei Portului au furat tot ce era de metal, inclusiv belciugele pentru ancorare (nu cunosc termenul marinaresc), piesele de granit inca rezista, dupa mai bine de 200 de ani. Puteti vedea o imagine aici: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150494905247661&set=a.356464382660.154752.234783192660&type=3&theater
RăspundețiȘtergere