luni, 25 octombrie 2010

O ciocanitoare mai deosebita

Ciocanitoare neagra (Dryocopus martius)
Am scris recent ca pe faleza Dunarii de la Galati sunt prezente doar doua specii de ciocanitori: pestrita mare si verde. M-am inselat. In cursul plimbarii matinale de ieri dimineata am admirat la lucru o ciocanitoare neagra (Dryocopus martius), care percuta copacii din lunca. Ciocanitoarea neagra este cea mai mare dintre ciocanitorile din Romania si poate fi usor confundata cu o cioara, avand aceiasi marime si culoare. Daca nu ii auzeam vaietul si vocalizele in timp ce zbura, nu realizam ca este o ciocanitoare si ramaneam mai sarac fara sa observ acesta minunata pasare.
Acesta specie de ciocanitori este intalnita mai frecvent la deal si la munte, dar iarna coboara spre ses. Exemplare de ciocanitori negre au fost intalnite destul de frecvent si in padurile din Muntii Macinului si este posibil ca aceste pasari sa fi ajuns la noi urmand liziera de copaci din lunca Dunarii. Am observat-o mai multe minute, atat la lucru in copaci cat si zburand, fiind singura ciocanitoare care zboara pe distante mari fara intreruperi ale zborului ca alte ciocanitori. Ajunsa intr-un copac ciocaneste minute in sir cu lovituri puternice de cioc coaja arborilor, apoi trece la consumul larvelor si al insecteleor timp de cateva minute, rasucindu-se in jurul crengii pe care a ciocanit-o si culegandu-si hrana. Pasarea este prudenta, dar nu excesiv, asa ca am putut sa ma apropii de ea s-o filmez si s-o fotografiez. Sunt fascinante aceste pasari, care atunci cand sesiseaza ca sunt observate, se ascund pe partea opusa trunchiului de copac, continuand sa ciocaneasca trunchiurile de copaci, dar nu isi iau zborul decat daca amenintarea devine iminenta.
Ca morfologie pasarea este complet neagra cu exceptia unui ciuf minuscul de culoare rosie, de culoare neagra fiind si ciocul si picioarele. Spre deosebire de alte ciocanitori pe care le-am observat, care "rapaie" cand ciocanesc copacii ca o mitraliera care trage rafale, exemplarul vazut de mine a ciocanit "metronom", fara rafale.
Pentru ca sa va bucurati si voi de spectacolul unei ciocanitori negre la lucru am postat un filmulet. Din pacate nu merge asa ca am sa-l pun pe youtube (vezi aici).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu