Galaţii în secolul XVIII. |
Cu un an înainte, Primaria
Galaţi pierduse 86 de milioane de euro finanţare europeană pentru amenajarea
falezei, dar cu o nonşalanţă suspectă aceaşi pri-mărie, dar cu altă pălărie,
aruncă 10 milioane de euro pe un studiu de fezabilitate pentru traversarea
Dunării şi sute de mii de euro pentru tot felul de chermeze pe bani publici, cu
mici, bere şi lăutari, la care se adaugă jocuri de artificii, să se bucure
prostimea văzând cum arde spectaculos pe cerul oraşului banul public. Asra în timp ce promenada Galaţiului se prăbuşeşte în fluviu.
Dar dincolo de
discuţia specialiştilor, de ieşirile la rampă ale politicienilor locali,
imaculaţi ca lacrima, (ca şi când nu ei au aprobat toate monstruozităţile
apărute după revoluţie pe faleză), de incursiunile timide şi adesea diletante şi
alergătoare după senzaţional ale presei, până acum nimeni nu a analizat temeinic
şi documentat cauzele tasării falezei şi a alunecarilor de teren de acolo, aşa
că am să încerc să o fac eu.
Vă mărturisesc încă
din start că nu sunt specialist în construcţii, nici în geologia solurilor, sau
în seismologie, dar observaţiile mele provenite din decenii pe scanat zilnic
faleza, combinate cu unele informaţii accesibile oricui este interesat de
subiect, m-au dus la mai multe concluzii pe care am să le împartăşesc cui va
dori să le citescă.
Istoric.
Malul stâng al
Dunării a constituit încă din antichitate un loc bun de acostare pentru
corăbii, pentru că reflectat de Munţii Măcinului, şuvoiul fluviului face în
dreptul Galaţiului o curbă largă, săpând în malul de loess. In contrast, în malul
celălalt, viteza mai mică a apei, combinată cu sedimentele aduse de râul Siret, fac ca malul să prezinte o întinsură largă cu apă mică şi depuneri de nisip ce
formeaza plaje, sau chiar insule (cum a fost Cocuţa).
Oraşul Galaţi la 1877. |
Diferenţa între albia
minoră (plină mereu cu apă) şi albia majoră (care se umple numai la inundaţii)
nu a fost semnificativă niciodată în porţiunea Gura Siret- strada Dogăriei pe malul stâng. Aşa
cum ne arată imaginile vechi cu portul galăţean şi cum îmi aduc şi eu aminte Râpa
înainte de afi amenajată faleza, apa fluviului spăla piciorul falezei, pe jos
doar în anii secetoşi se putea merge doar pe porţiuni scurte fără să te uzi pe
picioare. Se înţelege de aici că oraşul avea de suferit la inundaţii doar în
partea sa situată la est de străzile Cuza Vodă, Mihai Bravu şi Râpa Brateşului.
Râpa Galaţiului văzuta de pe Dealul Ţiglinei la 1877. |
Presupun că acum 2000
de ani malul Dunării era mult mai spre locul unde se află mijlocul Dunarii
acum, eroziunea malului în tot aceşti ani a spălat miile de tone de deşeuri
aruncate în râpă timp de sute de ani de muncitorii abatoarelor şi fabricilor de
conserve situate în oraşul vechi. Concomitent pe malul de peste fluviu apa
Dunării a încetat să mai spele poalele Munţilor Măcinului, Dinogetia a încetat
să mai fie port la fluviu, iar aluviunile au transformat vechea albie antică în
şirul de bălţi: Jijila, Lăţime, Crapina ş.a.m.d.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu