marți, 16 martie 2010

Despre evolutia deltei Dunarii

Daca teoria Ryan-Pitman este credibila, atunci tot ce s-a scris in ultima suta de ani despre evolutia deltei este fals, formarea ei nu s-a facut in zeci de mii de ani, ci mult mai rapid, respectiv in 7-8000 de ani. Teoriile clasice descriu un golf al Tulcei care prin colmatare cu aluviuni devine laguna Tulcea, iar apoi un grind care ar avea o intindere cat actuala delta.
(Ilustratiile provin de pe www.fotodelta.ro, cu exceptia celei din subsolul paginii care este originala.) 
Aluviunile au umplut valea Dunarii separand lacurile fluviale de albia mama, apoi treptat gura mare a fluviului formata de golful Tulcea a fost colmatata, formandu-se un pamant nou. Straturile de sedimente aduse de ape s-au adaugat an de an precum inelele unui copac, intinzandu-se spre est si usor spre sud. Bariera formata de grindul Caraorman in a carui etiologie trebuie sa implicam si celelalte rauri care se varsa in mare precum si curentii locali, a determinat plasarea unei guri a Dunarii cu orientare sudica, cam pe unde ar veni Dunavatul de jos astazi, posibila gura a Peuce-i din antichitate. Toate fenomenele continua si azi, pe o distanta de cativa kilometri existand pamanturi stravechi, vestigii ale muntilor Hercinici si pamant nou de cateva zeci si/sau sute de ani si chiar mai tanar.

Un comentariu:

  1. buna.ma poti ajuta, te rog? mai ai cumva harti al deltei dunarii ce pot fi prelucrate sau stii cumva un site de genu de unde as putea descarca? imi fac teza de licenta pe delta dunarii si am nevoie de o harta cat mai putin detaliata, poate doar conturul, pentru a o transforma in hartile tematice al tezei mele.
    site urile ce le am gasit ofera in general harti tematice sau harti incomplete ale teritoriului. adresa mea de mail e someonesbiz_u@yahoo.com. mi ar fi de mare folos un link sau orice altceva.
    iti multumesc anticipat. madalina socol

    RăspundețiȘtergere