Nu e
campanie electorală desfăşurată după 1990 la Galaţi în care politicienii locali
să nu promită construcţia unui pod peste Dunăre. Mai nou, noul primar al Noului
Galaţi (??!!), Marius Stan vrea chiar un tunel pe sub Dunăre, pentru care a
aruncat deja sume consistente de bani din bugetul local pe studii de
fezabilitate. Nu e rea ideea unui tunel, au facut-o olandezii la Rotterdam pe
sub Maas, nemţii la Hamburg pe sub Elba şi belgienii la Anvers pe sub Escaut,
dar să nu uităm ce sunt Rotterdam, Hamburg şi Anvers: primule trei porturi ca
marime din Europa, cu alte cuvinte oraşe cu bani mulţi. Aşa că Marius Stan
visează cai verzi pe pereţii tunelului de sub Dunăre, fituid în acelaşi timp
bănuţii cetăţeanului pe visele sale faraonice.
Ori ce
nu pricepe Mariu Stan, venit ceva mai recent cu pluta în politica gălăţeană,
este că aparent toată clasa politică vrea pod peste fluviu, sau tunel, ce-o fi
el, dar de fapt indiferent de partid politicienii nu fac altceva decât să saboteze aceste
idei fiind legaţi nemijlocit de interesele celei mai profitabile firme din
Galaţi: S.C. Navrom Bac S.R.L.
Să dezvoltăm
un pic subiectul. S.C. Navrom Bac S.R.L. Galaţi este o filiala a Navrom S.A., companie
naţională de transport naval. La conducerea acestei companii naţionale s-au
perindat de-a lungul anilor nume sonore de politicieni galăţeni: Mircea Nicu
Toader fruntaş şi deputat PDL (1990-1991), Viorel Ştefan (1991-1996) senator
PSD, Hărţan Constantin, politian PSD şi cumătru cu Dan Nica (în prezent).
Din
considerente numai de ei ştiute reprezentanţii Fondului Proprietăţii de Stat au
decis la începutul anilor 2000 că Navrom S.A. este mai bine să fie privatizată,
aşa că în mai multe rânduri au scos la vânzare pachete mari de acţiuni ale
societăţii, achiziţionate pe rând de firma S.C. Transport Trade Services din
Bucureşti, care deţine în prezent 87,39% din acţiuni, restul de 12.6% fiind minoritari.
Citez
din interviul dat de Mircea Toader ziarului Viaţa Libera din 10.02.2004:
„Flota fluviala s-a vandut altfel.
NAVROM Galati prin bursa, de exemplu, dar s-a castigat incomparabil mai putin,
de ordinul a 3,5 milioane de dolari nici nu ştiu dacă s-a ajuns la aceasta suma.”
S.C.
Transport Trade Services din Bucureşti cunoscută ca T.T.S. S.A. are acţionar majoritar
pe domnul Mircea Alexandru Mihailescu în proporţie de 45,8% şi International Finance
Corporation , divizia
de investiții a Băncii Mondiale, cu 9,99%.
Restul acţiunilor sunt deţinute de persoane fizice, în cote de sub 10%, printre
ele numarându-se foşti şi actuali directori de la Navrom.
De
exemplu directorul executiv actual domnul Hărțan Constantin deţine la aceasta
firmă 5%, iar domnul senator Viorel Ştefan 6000 de acţiuni, care potrivit
declaraţiei de avere din 2012 (ultima postată de site-ul Parlamentului) i-a
adus în acel an 736.034 lei. Nici domnul deputat Mircea Toader n-a stat departe
de TSS, domnia sa încasând pentru „colaborări” în 2014 nu mai putin de 41.664
de lei.
Cum de
au devenit aceşti foşti sau actuali directori ai Navrom acţionari tocmai la
firma care a cumpărat Navromul este o întrebare pe care ar trebui să și-o pună
instituţiile statului. Tot ei ar trebui să se întrebe cum S.C. Navrom Bac S.A.
(aşa cum apare în documentele Navrom S.A. ani de zile, a devenit în 1999 S.C.
Navrom Bac S.R.L. şi cine sunt cei 18 acţionari care controleaza acest S.R.L.
performant: 11 din ei deţin 97%, iar 7 din ei deţin 3%.
Oameni
norocoşi care au făcut o alegere corectă în viaţă şi despre care „Viaţa Liberă”
în 2013 scria că numai operaţiunile de trecere a Dunării cu bacul de la Galaţi
aduc de 7 ori mai mult venit decât toată flota de peste 500 de nave ale Navromului.
Mai concret
din bilanţul contabil al C.N.F.R.Navrom S.A. pe 2013, rezultă că profitul este
de 4.615.187 lei, sumă identică cu profitul înregistrat de S.C. Navrom Bac S.
R.L. în acelaşi an. La o cifra de afaceri de 12 milioane de lei în anii 2012 şi
2013, Navrom Bac a avut un profit de 38% şi respectiv 33%, iar în 2014 la o
cifra de afaceri de 13 milioane de lei a înregistrat un profit de 5,57 milioane
de lei.
Cu alte
cuvinte Navrom Bac din Galaţi ţine în viaţa compania mamă C.N.F.R. Navrom care
este total neperformantă: majoritatea navelor sunt gajate pentru un credit luat
pentru reabilitarea flotei fluviale, iar nu mai puţin de 28 milioane de € sunt
contractate în fiecare ani din ultimii zece cu S.C. T.T.S , care se obligă sa
asigure marfa pe care s-o transporte Navrom.
Şi atunci
ce ai domle’cu Trecere Bac? E profitabilă, aduce venituri locale, dă de lucru
la 50 de muncitori, ţine în viaţa încă 600 de locuri de muncă de la Navrom, ce
dacă a îmbogăţit pe unii?
O să intrăm în detalii legate de activitatea
foarte rentabilă pentru acţionaratul S.C. Navrom Bac S.R.L. Galaţi , dar extrem
de costisitoare pentru noi gălăţenii datorită amplasarii eronate a acestui punct
de trecere al fluviului în oraş în episoadele următoare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu